فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

افزايش خطر سرما زدگی در باغ ها در مناطق سردسير : وجود علف های هرز در سطح باغ كه مانع از رسيدن نور خورشيد به زمين می شود و خاك زير آن ها همچنان سرد باقي مي ماند، باعث صدمه ديدن درختان می شود .
زیان علف های هرز در باغات و مزارع کشاورزی - فوت و فن های باغبانی
زیان علف های هرز در باغات و مزارع کشاورزی - فوت و فن های باغبانی

وجود علف های هرز در باغات باعث افزايش خطر سرما زدگی در در مناطق سردسير خواهد شد. علف های هرز در سطح باغ مانع از رسيدن نور خورشيد به زمين می شود و خاك زير آن ها همچنان سرد باقی می ماند، در نتیجه باعث صدمه ديدن درختان می شود .



زیان علف های هرز در باغات و مزارع کشاورزی


علف های هرز مقدار قابل توجهی آب که بايد به مصرف گياهان زراعی برسد خود مصرف می كنند . وجود علف های هرز در كف و كنار جوی ها كند شدن حركت آب و درنتيجه نفوذ بيشتر آب در زمين می شود. علف هاي هرز برای جذب مواد غذايی خاك قابليت زيادی دارند . قدرت جذب اغلب آن ها قوی تر از گياهان زراعی است مثلا خردل وحشی ،‌نيتروژن و فسفر را چهار برابر گندم در خود ذخيره می کند.



زیان علف های هرز در باغات و مزارع کشاورزی


ريشه ی گياهان هرز معمولا مواد خاصی را ترشح می كنند كه به صورت سم بسيار قوی عمل كرده و رشد گياهان را محدود يا متوقف می كند .می توان به مرغ، دم روباهی و قياق ، ‌اويار سلام ،‌كاهوی وحشی اشاره كرد كه به اين پديده آللوپاتی می گويند . علف های هرز به اين وسيله شرايط محيطی را به نفع رشد خود تغيير داده و باعث كاهش كمی و كيفی محصول می گردند .



زیان علف های هرز در باغات و مزارع کشاورزی


وجود علف های هرز باعث كاهش ارزش محصول زراعی می شود :يكی از پارامترهای تعيين كننده ی قيمت مواد كشاورزی ، مقدار مواد خارجی مخلوط با محصول اصلی است . هر چه مقدار اين مواد بيشتر باشد ارزش محصول كمتر است . سير وحشی بوی شديدی در گندم ايجاد و آن را بد طعم می كند به طوری كه ارزش غذایی را برای آرد كردن از دست می دهد . بذر برخی علف های هرز را نیز نمی توان از بذر محصولات زراعی جدا كرد. مثلا جدا كردن بذر پيچك از بذر غلات يا جدا كردن بذر سس از بذر يونجه تقريبا غير ممكن است .



زیان علف های هرز در باغات و مزارع کشاورزی


برخی از علف های هرز ميزبان آفات و بيماری های گياهی هستند :‌ ويروس موزائيك فيارد ،‌اسپورهای زنگ سياه گندم،‌ زمستان را روی علف های هرز آگروستيس (‌چمن اروپایی )‌ وجو دم موشی می گذراند .بعضی از آفات مثل زنجره ها روی علف های هرز تاج خروس پناه می گيرند . زنگ زرد غلات نيز زمستان را روی زرشك و گندميان وحشی می گذراند .



زیان علف های هرز در باغات و مزارع کشاورزی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.