فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۳۰         
  

شمعدانی ها یکی از از شادترین گیاهان باغ هستند. برگ‌های سبز آنها در تمام تابستان توسط شکوفه‌های درخشان و شاد شمعدانی احاطه می‌شوند و برای بالا بردن روحیه هر کسی کافی است.به نظر می رسد خود گیاهان نیز بسیار خوشحال هستند و به ندرت دچار مشکل می شوند.این حال، اگر بیماری‌ها به سراغ گیاه شما آمد، اجازه ندهید که شما (یا گیاهتان) را از بین ببرد. برای همه ما - مهم نیست که چقدر کوشا باشیم - در یک مقطع زمانی این اتفاق می افتد. ما قصد داریم به ۹ بیماری مختلف که می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی در شمعدانی شوند، نگاهی بیندازیم. برخی از آنها به راحتی قابل تشخیص هستند و برخی خیر ، به هر حال هدف ما این است که به شما کمک کنیم تا مشکل را شناسایی کنید و به بهترین شکل ممکن به آن رسیدگی کنید. در اینجا بیماری هایی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:
بیماری های رایج شمعدانی و نحوه ی درمان - فوت و فن های باغبانی
بیماری های رایج شمعدانی و نحوه ی درمان - فوت و فن های باغبانی

لکه برگی آلترناریایی

اگر سطح زیرین برگ ها را بررسی کردید و متوجه لکه های برآمده 2.5 تا 1.2 سانتیمتری آغشته به آب شدید، وقت آن است که به لکه برگ آلترناریا مشکوک شوید.این بیماری توسط قارچ Alternaria alternata ایجاد می شود ، معمولاً از برگ های پایینی قبل از حرکت به سمت برگ های بالاتر شروع می شود. هنگامی که رطوبت بالا باشد، این لکه ها بافت قهوه ای تیره ای ایجاد می کنند.



لکه برگی آلترناریایی


سوختگی باکتریایی

سوختگی باکتریایی بیماری سختی است. باعث ایجاد لکه های کوچک فرورفته در سطح زیرین برگ ها می شود و ممکن است در نهایت در حالی که ساقه سفت می ماند، برگ ها پژمرده شوند.علائم معمولا ابتدا در برگ های پایین ظاهر می شود و این برگ ها قهوه ای مایل به خاکستری شده و می میرند.این بیماری توسط باکتری Xanthomonas campestris pv ایجاد می شود. .هنگامی که گیاه تحت تاثیر قرار می گیرد، هیچ درمانی وجود ندارد.برای جلوگیری از آن، ابزار باغ خود را بشویید، در سطح خاک آبیاری کنید و گیاهانی را خریداری کنید که سالم به نظر می رسند و هیچ نشانه ای از بیماری ندارند. این به جلوگیری از ورود باکتری به باغ شما یا انتشار آن در صورت وجود کمک می کند. خوشبختانه، این بیماری‌زا فقط به شمعدانی‌ها حمله می‌کند، بنابراین نیازی نیست نگران انتشار آن به گیاه یا از دیگر انواع گیاهان باغ باشید.



سوختگی باکتریایی


بیماری ساق سیاه

قارچ Pythium باعث ایجاد بیماری به نام ساق سیاه می شود. این روی طیف وسیعی از گیاهان، از جمله شمعدانی های دوست داشتنی ما تأثیر می گذارد. معمولاً آن را در قلمه‌های تکثیر شده می‌بینید، اما در هر نقطه‌ای ممکن است اتفاق بیفتد و می‌تواند به سرعت فاجعه ایجاد کند.ابتدا پایه ساقه نهال قهوه ای می شود و خیس به نظر می رسد. سپس پوسیدگی سیاه می شود و تا ساقه 7 تا 10 سانتیمتر گسترش می یابد.در گیاهان مسن تر، پوسیدگی ممکن است در زیر زمین در ریشه شروع شود، اما نتیجه یکسان است. آبیاری بیش از حد می تواند مشکل را تشدید کند و می تواند توسط پشه های قارچی پخش شود .در گیاهان مسن تر، پوسیدگی ممکن است در زیر زمین در ریشه شروع شود، اما نتیجه یکسان است. اگر زود متوجه آن شوید ، قبل از اینکه دور تا دور ساقه کمربند شود، می توانید بیماری ساق سیاه را در مسیر آن متوقف کنید.قارچ کش مایکوستاپ بسیار موثر است. حاوی باکتری مفید Streptomyces Strain K61 است.



بیماری ساق سیاه


سوختگی بوتریتیس

سوختگی بوتریتیس که توسط قارچ Botrytis cinerea ایجاد می‌شود، ابتدا گل‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد – که هم خبر خوب و هم بد است. این خوب است زیرا این بدان معناست که معمولاً می توانید آن را تشخیص دهید و به سرعت گیاهان خود را درمان کنید. گل ها دلیل اصلی نگهداری شمعدانی در باغ هایمان هستند، درست است؟ ما بیشتر به آنها نگاه می کنیم تا به برگ ها! خبر بد این است که نمایشگر زیبای شما را خراب می کند تا زمانی که بتوانید مشکل را حل کنید. گل های شمعدانی شما قهوه ای می شوند و از گیاه می ریزند. چالش این است که بفهمیم گل‌ها آلوده هستند یا صرفاً عمر آنها به پایان رسیده است. یک راه آسان برای تشخیص این است که به هر جایی که گلبرگ روی برگ فرود آمده است نگاه کنید. شکل لکه های زرد یا قهوه ای را با حاشیه های نامنظم خواهید دید. اگر این علامت وجود داشته باشد، می توانید مطمئن باشید که بوتریتیس بهر باغ شما سر زده است.قارچی که باعث این بیماری می شود فقط منتظر است تا شما نوعی شکاف و رخنه در گیاه ایجاد کنید تا بتواند مخفیانه وارد آن شود.این بدان معنی است که مهم است که سعی کنید به هیچ وجه به شمعدانی های خود آسیب نزنید، چه به دلیل برخورد تصادفی با لبه آن، از طریق آسیب تگرگ، یا اگر سگ شما روی یکی از آنها گام بردارد. این همچنین به این معنی است که شما واقعاً می خواهید از مشکلات آفات جلوگیری کنید. هر بار که یک شته یا کرم کلم را از برگ جدا می کند، گیاه را در معرض دید قرار می دهد. شما همچنین باید هر گونه برگ آسیب دیده یا در حال مرگ و هر سر گل را فوراً جدا کنید. فاصله خوب و گردش هوا نیز به جلوگیری از بیماری بوتریتیس کمک می کند.اگر گیاهان شما علیرغم تلاش شما بیمار شوند، قارچ کش ها می توانند قارچ را از بین ببرند. فقط باید مطمئن باشید که سموم شیمیایی را متناوب استفاده کنید. برای چند هفته چیزی شبیه به قارچ کش مس و به عنوان مثال روغن چریش را استفاده کنید. حتی یک قارچ کش با استفاده از قارچ مفید Unocladium oudemansii (سویه U3) در دسترس است که برای پایان دادن به این عفونت بسیار موثر است.



سوختگی بوتریتیس


بیماری کتابی شدن و گال برگی

بیماری توسط یک پاتوژن باکتریایی به نام Rhodococcus fascians ایجاد می‌شود . باعث ایجاد گال های برگی می شود که نام دیگر این بیماری نیز می باشد. رشد شاخ و برگ ها کوتاه، کنده ای و خوشه ای است ، در پایه چیزی شبیه به یک گیاه شمعدانی معمولی به نظر می رسد. اگر متوجه این مشکل شدید، نیازی به حذف گیاهان خود از باغ ندارید. اما از آنها برای تکثیر شمعدانی های جدید استفاده نکنید و گیاهان را برای رشد در سال آینده زمستان گذرانی نکنید. زیرا شما نمی خواهید این بیماری را به گیاهان آینده شمعدانی منتقل کنید.



بیماری کتابی شدن و گال برگی


لکه برگی سودوموناس

لکه برگی سودوموناس می تواند علائمی شبیه به بسیاری از بیماری های دیگر داشته باشد زیرا به صورت لکه های کوچک و نامنظم 6 میلیمتری با مرکز تیره ظاهر می شود. لکه ها ممکن است یک هاله زرد در اطراف خود داشته باشند، اما به عنوان نشانگر به آن تکیه نکنید زیرا ممکن است وجود داشته باشد یا نباشد. لکه ها در نهایت می توانند با هم ترکیب شوند و برگ را از بین ببرند. باکتری عامل بیماری، Pseudomonas cichorii ، گونه های مختلفی را آلوده می کند. و می تواند به سرعت از طریق آب در باغ پخش شود. پاشیدن باران یا آبیاری و یا حتی قطرات آب در هوا در اثر رطوبت می تواند باعث انتشار این پاتوژن شود.به همین دلیل است که فاصله مناسب و آبیاری در سطح خاک و نه از بالای سر روی شاخ و برگ بسیار مهم است. همچنین باید صبح ها آبیاری کنید تا برگ ها در آفتاب و گرمای بعد از ظهر به سرعت خشک شوند.بیماری می تواند توسط حشرات پخش شود، به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا باغ خود را عاری از آفت نگه دارید. پس از شروع بیماری، برگ های آلوده را کوتاه کنید و شمعدانی های خود را با قارچ کش مسی درمان کنید.



لکه برگی سودوموناس


پوسیدگی ریشه

پوسیدگی ریشه می تواند ناشی از دو چیز باشد. اولین مورد به سادگی آبیاری بیش از حد است. این باعث می شود که ریشه ها از اکسیژن محروم شوند و آنها از بین می روند. دومین قارچ در جنس Pythium است (بیماری ساق سیاه را در بالا ببینید). هر دو باعث می شوند که ریشه های شمعدانی به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه درآیند. هنگامی که ریشه ها می میرند، قسمت های بالایی گیاه به سرعت درگیر می شوند.تشخیص اینکه چه اتفاقی در حال رخ دادن است می تواند سخت باشد زیرا درگیر شدن گیاه با پاتوژن در زیر زمین اتفاق می افتد. در بالای زمین، ممکن است پژمرده شدن، کوتاهی رشد یا عدم رشد جدید و گلهایی را ببینید که معمولاً غمگین به نظر می رسند.راه برای فهمیدن اینکه چه خبر است این است که شمعدانی خود را بیرون بیاورید و به ریشه ها نگاه کنید. تشخیص اینکه علت آن آبیاری بیش از حد است یا قارچی ، بسیار سخت است، بنابراین بهتر است هر دو را فقط درمان کنید. آبیاری را کاهش دهید و مطمئن شوید که تا زمانی که خاک به عمق 2.5 سانتیمتر خشک نشده است، آب اضافه نمی کنید. سپس از Mycostop همانطور که در بالا توضیح داده شد برای درمان ساق سیاه استفاده کنید.



پوسیدگی ریشه


بیماری زنگ

در بالای برگ، لکه های زرد رنگی خواهید دید، اما اگر برگ را بلند کنید و به زیر آن نگاه کنید، می توانید هاگ های زنگ زده را ببینید.زنگ یک بیماری رایج است که گیاهان مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد، اما قارچی که به طور خاص به شمعدانی ها حمله می کند Puccinia pelargonii-zonalis است . به یاد دارید که چگونه ذکر کردیم که قارچ کش های مسی اینجا نیز به کار می آید. هر چند هفته یک بار تا زمانی که علائم وجود دارد از آن استفاده کنید و سپس برای چند هفته دیگر استفاده کنید.



بیماری زنگ


بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی

اگر تصور می‌کردید که بیماری با نام «پژمردگی» منجر به پژمردگی برگ‌ها می‌شود، حق با شماست. پژمردگی ورتیسیلیوم می تواند بسیار شبیه سوختگی باکتریایی باشد زیرا گیاه به سادگی قهوه ای می شود و از بین می رود. با این حال، نقاطی را که گاهی اوقات ممکن است با بلایت وجود داشته باشد، نخواهید دید. این بیماری به جای اینکه توسط باکتری ایجاد شود، توسط یک قارچ ایجاد می شود - Verticillium albo-atrum یا V. dahliae . معمولاً با مشاهده علائم، بیماری به خوبی پیشرفت کرده است. به دنبال گوه‌های زرد مثلثی باشید که در پایه برگ‌ها شکل می‌گیرند و به دنبال آن برگ‌زدایی و ریزش ایجاد می‌شود.هیچ راه موثری برای درمان آن وجود ندارد، بنابراین در وهله اول با جستجوی ارقام مقاوم و کاشت آنها هر دو یا سه سال یکبار در جایی که شمعدانی می کارید، و آفتاب گرفتن خاک بین کاشت، از پژمردگی ورتیسیلیوم اجتناب کنید.



بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.