فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

پاکی ساندرا برای بقا استراتژی خزش بر سطح زمین را انتخاب کرده است. ولی در محیط خانه و باغچه زمانی که شاخ و برگ های گیاه از بیش از حد به اطراف گسترش یابد، باید تقسیم ریشه و کاشت مجدد آن را در نظر داشت.
نحوه تکثیر و کاشت مجدد پاکی ساندرا
نحوه تکثیر و کاشت مجدد پاکی ساندرا

پاکی ساندرا گیاهی همیشه سبز و چند ساله و بومی آسیای شرقی است. پاکی ساندرا مانند بسیاری از دیگر گیاهان این گونه مناطق شاخ و برگی متراکم دارد. استراتژی پاکی ساندرا برای بقا تسخیر سطح زمین است و به همین دلیل خزش بر روی زمین را به عنوان جهت اصلی رویش و گسترش شاخه و برگ های خود انتخاب کرده است.

پاکی ساندرا مانند بیشتر گیاهان خزنده دیگر شرایط کاملاً سایه تا نیمه سایه را دوست دارد. خاک مناسب برای این گیاه خاکی با نفوذ پذیری بالا ولی همیشه مرطوب است. مشخصاً گیاهی با چنین طبیعت و رفتاری را نمی توان در خانه یا باغچه به حال خود رها کرد چرا که این گیاه به سرعت از محدوده تعیین شده خود عبور کرده و شاخ و برگ های خود را تا جایی که می تواند به اطراف می گستراند. معمولاً زمانی که گیاه به این مرحله می رسد و بیش از حد بزرگ می شود، تقسیم ریشه راه حل خوبی به حساب می آید.

برای این کار ابتدا باید یک لایه 10 سانتی متری از کمپوست بر روی خاک منطقه ای که قرار است پاکی ساندرای جدید کاشته شود، ایجاد گردد. سپس این لایه کمپوست با لایه 10 سانتی متری خاک زیرین خود باید کاملاً مخلوط گردد و در نهایت سطح خاک با استفاده از شن کش صاف شود.

اطراف پاکی ساندرا با فاصله 10 سانتی متری از پایه با استفاده از یک بیل یا بیلچه خالی کنید. رعایت این فاصله برای اطمینان از آسیب حداقل به ریشه ها لازم است. معمولاً تخلیه خاک اطراف گیاه تا عمق 20 سانتی متری کافی است چرا که ریشه گیاه معمولاً بیشتر از آن رشد نمی کند. در این عمق می توان با استفاده از یک بیلچه یا کاردک یا تیغ خاک را به صورت افقی برش داده تا گیاه و توپ ریشه و خاک همراه آن از بخش زیرین خاک جدا شوند. حالا می توان به سادگی گیاه را به همراه ریشه و خاکش بلند کرد.

در مرحله بعد باید خاک اطراف ریشه تمیز شود تا شکل و محل ریشه ها به خوبی قابل مشاهده باشد. با استفاده از بیلچه یا یک تیغ تیز می توان ریشه را برش شده و تقسیم کرد.

اکنون لازم است چاله ای برای گیاه یا گیاهان جدید آماده شود. گودال کنده شده باید از نظر قطر دو برابر توپ ریشه و از نظر عمق برابر آن باشد. اگر بیش از یک گیاه برای کاشتن دارید، باید میان گودال ها حداقل 30 تا 40 سانتی متر فاصله بگذارید.

بهتر است شاخه های شکسته، آسیب دیده و خشک شده یا ریشه های از بین رفته را پیش از کاشت گیاه جدا کنید. پس از آماده شدن گیاه برای کاشت، آن را در مرکز گودالی که حفر شده بکارید.

در صورت نیاز، عمق چاله را کم یا زیاد کنید تا بالای توپ ریشه دقیقاً با زمین اطراف هم‌سطح شود. حال فضای گودال (اطراف ریشه) را تا نیمه از خاک پر کنید. خاک را به آرامی با ضربات متعدد فشرده کنید. سپس آن را آبیاری کرده و منتظر بمانید آب به طور کامل در آن جذب شود.

پس از نفوذ کامل آب به داخل خاک، باقی چاله را پر کنید و مانند قبل آن را کمی فشرده کنید. دقت داشته باشید که گودال بیش از حد پر نشود یا پاکی ساندرا در عمقی بیشتر از آن چه قبلاً در آن بوده و به آن عادت دارد، قرار نگیرد.

مجدداً خاک اطراف ریشه را آبیاری کنید تا خاک جدید اضافه شده هم هبه طور کامل مرطوب شود. در نهایت یک لایه مالچ 2-3 سانتی متری بر روی سطح خاک محل کاشت گیاه ایجاد کنید. این لایه باید به گونه ای قرار داده شود که از ساقه اصلی گیاه فاصله داشته و با آن تماس نداشته باشد.

هر زمان که خاک تا عمق 3 تا 5 سانتی متر خاک خشک بود، می توانید آن را آبیاری کنید. فقط باید دقت داشته باشید که مقدار آبیاری نباید به اندازی ای باشد که خاک گلی و شل شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.