فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

موز مانند بسیاری از گیاهان دیگر می تواند پاجوش ایجاد کند. البته تمام پاجوش ها پتانسیل برای تبدیل شدن به یک درخت موز مستقل و سالم را ندارند!
تکثیر درخت موز به کمک پاجوش
تکثیر درخت موز به کمک پاجوش

درخت موز با میوه شیرین و خوش طعم و البته گرانش در برخی مناطق کشور مان قابل پرورش است. این گیاه حتی در محیط داخل ساختمان هم پرورش داده شود. موز مانند بسیاری از گیاهان دیگر می تواند پاجوش ایجاد کند. جوانه هایی که از پایه گیاه و از زمین بلند شده و از بهترین گزینه ها برای تکثیر و پرورش یک درخت موز جدید محسوب می شوند. با جدا کردن این پاجوش از گیاه اصلی و کاشت آن در خاک می توان بدون دردسر و مشکل زیاد، یک درخت موز جدید پرورش داد.

پاجوش های موز سه نوع هستند. تنها آن هایی که خود به تنهایی در خاک ریشه دوانده و سیستم ریشه خوبی دارند قابلیت تبدیل شدن به یک درخت مستقل و سالم را دارند.

پاجوش هایی با برگ های نوک تیز و سیستم ریشه بزرگ ولی جثه کوچک پاجوش هایی هستند که می توانند به امید رشد کامل در آینده از گیاه مادر جدا شوند. در مقابل، پاجوش هایی که برگ های بزرگ دارند معمولا سیستم ریشه کوچک و ضعیف دارند و برای این کار مفید نیستند.

پاجوش های مناسب که حدود 10 سانتی متر رشد کرده اند را انتخاب کنید. پاجوش های ریشه داری که هنوز به این اندازه رشد نکرده اند برای زندگی مستقل آماده نیستند و به احتمال زیاد در صورت جدا شدن از گیاه اصلی، از بین می روند.

پاجوش باید با زاویه 30 درجه از تنه گیاه اصلی جدا شود. سپس پاجوش جدا شده از تنه را باید به آرامی و با احتیاط (بدون آسیب رساندن به ریشه ها) بلند کرد. اگر پاجوش برگ دارد باید آن ها را جدا کرد. تنها چند عدد برگ برای ادامه زندگی آن کافی است. برگ بیشتر تغذیه بیشتر می طلبد و گیاه نمی تواند از پس آن برآید. به علاوه داشتن برگ کمتر باعث می شود گیاه بیشتر بر توسعه سیستم ریشه خود تمرکز کند.

محل کاشت گیاه یا گلدان را پیش از جدا کردن پاجوش باید آماده کنید. اگر قرار است پاجوش را در خاک بکارید، گودالی به عمق 60 سانتی متر و به قطر 1 متر بکنید. خاک را با یک لایه 5 سانتی متری از کمپوست مخلوط کنید تا گیاه مواد مغذی کافی در اختیار داشته باشد. در مورد گلدان یا نگهدارنده، بهتر است گلدانی انتخاب کنید که قطر و عمق آن حداقل 5-6 سانتی متر بیشتر از قطر و عمق توپ ریشه پاجوش باشد.

پس از آماده سازی گودال یا گلدان آن را تا نیمه از خاک پر کنید. در صورتی که گیاه را در گلدان می کارید، گلدان باید از خاک گلدان پر شود. سپس گیاه را در گلدان یا گودال گذاشته و باقی آن را پر کنید.

بلافاصله پس از کاشت گیاه باید عمیقا آبیاری شود. همچنین در روزها و هفته های اول گیاه باید هر هفته 2 الی 3 بار آب دریافت کند. دقت کنید که در روز های اول و تا پیش از بازیابی کامل از این جا به جایی، گیاه جدید پژمرده و شوکه خواهد بود.

در نهایت یک لایه 5 تا 10 سانتی متری از مالچ بر روی سطح خاک ایجاد کنید تا رطوبت خاک بهتر حفظ شود.

همچنین هنگام کاشت برای هر پاجوش نیم فنجان کود متعادل استفاده کنید. در سال اول هر گیاه 2 فنجان کود متعادل در اواسط فصل زمستان، بهار و اواخر تابستان نیاز دارد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.